6. Как избрахме и купихме буса. VAN CONVERSION #2

При бусокемперите ограничения и задължения няма. Всеки е свободен да прави каквото си иска според нуждите, наличностите, финансите или това, което е гледал в Тубата и си е въобразил, че ще му пасне, защото е яко да обикаляш из Щатите, Коста Рика или Австралия. Хубаво е да се знае и онези неща, със стени като ловна хижа, с какви двигатели са, за да мъкнат всичките тия талпи, с които са облицовани :) Фиат Дукато има и в Америката, ама се казва РАМ и е с двигател :)
Хората спретва всичко, от баничарки и миниванове, до автобуси. Ако се ходи само по къмпинги, или идеята е просто да се замести палатката с нещо самоходно и нямащо нужда от разпъване всичко става. За малко по-така и за приближаване до кемперизъма е хубаво изолацийка, печка, тоалетна, ако ще и в някой шкаф... След това неминуемо идва нуждата и различните решения за къпане... Ако му е сефтето на човек някои неща се развиват в движение при откриване на необходимост от тях. Е, повече труд, финанси, понякога става кърпено, но си е част от удоволствието и в никакъв случай не е грешно. Няма грешни решения. понякога има ненужни или скъпи и с малко мислене се спества много. Труд и пари, не мислене :)
Още един тънък момент. Тъй като труда и финансите за читава жилищна част не са малко, хубаво е да си пасват с базата-вана. Евтина, бъз много оставащ живот база вътре се прави минималистично. Може да се накъпят неща, които да се използват за следващ проект или да се продадат, но няма смисъл човек да се втелява в скъпи изолации, уау под, мебели, ел инсталация... Неща, които си заминават с бараката към моргата. Това са кемпери, които се правят бързо, евтино, ползват се година, две, три и се хвърлят. 
На хубав бус при липса на финанси и време винаги могат да се направят времянки, а после да се направи наново. При добра изолация и под всичко останало се разтурва и прави отново сравнително лесно. 
Няма да задълбавам в малките изпълнения, въпреки, че съм ги мислил и гледал доста. Ние сме четирима, двамата растящи с ускорени темпове, искаме да ползваме целогодишно и за нас нещата бяха ясни. Височина така, че аз да стоя прав и да се събере двуетажно легло. Дължина, като да съберем леглата, баня, сепаре... Класическо изпълнение в голям бус.
Изрично уточнавам, че не съм механик, не разбирам чак толкова двигателите, кутиите, различните модификации и всякакви такива автомобилни неща. Правих си всичко сам, но механиката на буса си я поверявам на сервиз. Добре де, смених си стартера, разфасовах хидравликата и други ей такива работи, предстои пипане по периферията на двигателя, но това са неща несвързани с избора на бус. 
За кемпер задното предаване е незаменимо. Хубавото при бусовете е, че колесната база е по-съизмерима с общата дължина, докато при истинските кемпери могат да се видят стърчащи по два метра задници, което влошава поведението, проходимостта, зимното шофиране... Абе всичко. И като се съчетае с предно...
Със задно са Ивеко, Крафтър/Спринтер, Фордове, някои Рена... За мен задното има само един недостатък. Заради диференциала общата височина на буса става доста по голяма при същата вътрешна. . Като му се метнат и солари, люкове, тента, коминче евентуално... Всички клони и ТОЛ такси са твои :) Разхода е по-голям, освен заради задното и заради височината... На всичките тези бусове и муцуните са по-дълги, което при еддна и съща дължина скъсява жизненото пространство. Ако си спомням правилно, при 7 метра Крафтър май беше, товарното отделение беше само десетина сантиметра по-дълго от нашето, на 6,40 Дукато.  А всичко над 6 метра вече пречи. 
Някои от тези имат и "автоматични" кутии, което си е удобство, но говорим за МТ с автоматизирано превклюване, което лично аз не бих си взел. 
Основната разлика между всички и Фиат Дукато (Пежо Боксер, Ситроен Джъмпер), е геометрията на корубата. Споменах вече за дължината, но тройката е и най-широката от всички и с най-малко стесняване във височина. Освен, че се получва напречно легло и за високи хора, все пак говорим и за жизнено пространство. Горните кухненски шкафове, банята, която долу е широка, но си удряме главата в стената... Дори и при ниски хора напречното легло си става невъзможно, ако трябва да се качи високо за по-голям багажник под него. При повечето други имаме дължина 6 метра, в която събирането с надлъжно легло е мисията невъзможна, следващото вече е 7, което си е автобус. Фиата е и с най-малко собствено тегло при по-голямо товарно пространство. При различните оферти по цял ден чертаех в мащаб, нареждах столове из бара, за да усетя малко по-реално пространството... Не става по начина, по който исках...
Та за нас избора беше предопределен. Познавам хора, които се справят и с други марки, а са доста народ вътре, но с компромиси, за които ще стане дума малко по-надолу.

Фиат преди 2006. Готини са, но гният. Нах-дългия е 6 метра, което е достатъчно за четирима, ако им се седи на малко по-тясно сепаре, за двама е перфектно. За двама дори бих загледал 5,50. Това си става ежедневен автомобил :) На 6 метра е малко странно разположението. Удължаването не е в задницата, а между кабината и плъзгащата врата, която се измества назад с половин метър. Някои слагат там хладилник или направо мини кухня, но на нас ни трябват въртящи предни седалки, за да се оформи сепаре за четирима. 
След 2006 рядко се случват изгнили. Пада боята, заради неуспешни акрилни експерименти и цялия бус става на грозни петна грунд, или направо цинка отдолу. Трябва да се гледа отдолу и понякога праговете. Основно след удар. За да е лек буса ламарината и гредите са тънки. Задните врати се пукат иколо пантите. Много често срещан проблем. Не подлежи на ремонт. На нашия са единствените здрави врати, които видях при търсенето, возя колелета на едната, провисна отнякъде,  не открих откъде, но не ме и притеснява. В някой момент двете врати изчезват и се сменят с цял панел отзад, с или без прозорец и с капак за багажника под леглото. Турците в Бурса правят страхотии, тук фирмата в Требич, ще се сетя как се казва, работи с тях... Може и самоделка, ей сега гледах една футуристична задница, тъкмо излязла от боядисване :)
Рзамерите са видни:



















H1 е нисък за прав човек вътре. При H2 вътре се постига 192-3 сантиметра, ако няма нужда от толкова се прави по-сериозна изолация на пода и тавана. Това е вътрешната височина на повечето каравани и кемпери. При този размер мисля, че успях да спра на 2,60 външна височина, ще проверя скоро. H3 вече е малка лудница. Още 24 сантиметра височина, което вътре е прекрасно. Веднага се прави двоен под чак до багажното, резервоарите за вода, мръсна и чиста влизат вътре, инвертори, акумулатори, всичко. на топличко и сухичко. Над кабината се получава огромен шкаф, но малко трудно ще се влиза в самата кабина, защото товарното ще е с десетина сантиметра по-високо. Може и да не съм го обмислил добре, може да е на две нива пода със стъпало след сепарето... Не сме с такъв, не съм изпадал в детайли :) Проблем си е и външната височина. В много отношения, според ползването и дестинациите на пътуване заради ТОЛ таксите... Казват, че и разхода е с литър нагоре...
Нашия е най-дългия.
Макси и нормална база. Не, не се отразява на размерите, разликата, която аз съм открил е, че обикновените са с 15 цола джанти, макси е със 16 и по-големи главини. Което е по-добре, разбира се. 
До 2011 година двигателите, които се взимат, са 2,3 мултиджет 120 коня само за Фиат и 3 литровия, за трите марки, който използват в Ивеко и е изключително прекрасно нещо. Милионник, дето му викат :) С двете ръце за! на всичкото отгоре и гори по-малко при високи скорости, защото му е лекичко, както се казва. След 2012 2,3 става 130 коня, тройката също има различни варианти за конете, а нататък какво се случва въобще не знам. 2014 е фейслифта и муцуната става не само по-красива, но и по-барната конструктивно. 
Ако не са с 3 литровия Ситроен и Пежо са с Пума моторите на Форд. Цъ! Много Цъ! И още по-голямо НЕ!
Сега, слабо място на Фиат са скоростните кутии. Особено с 3 литровия мотор. Представете си бус с огромен въртящ момент, който сгъва повечето коли на старта, даден в ръцете на 19 годишно келеме, да разхожда разни неща с него из града... :) Целодневна кушия. 
Хората не обръщат достатъчно внимание на кутиите и смяната на маслото, а те са доста натоварени. лагерите започват да си заминават, а със загубата на геометрията на зацепване си заминава и всичко нататък. Не с трашно ако има разбит синхронизатор и някоя предавка хърка. Страшно е, ако има виене, особено често и отчетливо на 5 и 6 предавки.
Ламарините и въобще цялата конструкция. Както казах, купето е олекотено и според зависи какво и как е возил, нещата могат да са зле и да се гъне всичко. Отлепени гредички, отлепена от гредичките ламарина... Имаше един, на който му пукаше предното стъкло от напрежението...  При най-високите е най-зле. 
Разбити плъзгащи врати, уплътнения... На плъзгащата врата е 200 лева уплътнението. В Ситроен и Пежо. Във Фиат е 300. 
Лагери на главините. Чуват се в завой, рядко се среща да са добре. 
Двигателя работи без вибрации, равномерно, вътре се чува много слабо и приятно. Всякакви отклонения са чао. Не трябва да свети чека, но проверявайте при контакт дали все пак светва, че ги лекуват с лепенка за по-бързо. Има и други начини, но те не могат да се хванат. 
Проверка дали са ОК перките на вентилаторите, при много градско каране си заминават бързо. Дават грешка, ако спрат, но може и все още да се въртят, но като да си тръгват по собствен път. 
Проверете лебедката за резервната гума дали си е на мястото, заедно с гумата. Късат се първите варианти, свалят ги, а са скъпи. 
Скоростния лост!!! Жилата са 300-400 лева, не всички, които уж са за буса стават. 
Покарайте няколко буса и след това се оставете на усещането. Ако не усещате, друг да го избира :) Празен дори и с малкия мотор трябва да върви като лека кола.
Окачването отзад си кляка по малко... като ще се прави кемпер рано или по-добре още по-рано се стига до въздушни въглавници. Аз още не съм сложил и доста време върви легнал на тампоните :)

Истината за мен е в пътническите бусове. Фабричните пътнически, не повечето преправяни от фирми. няма толкова щети по купето. Прозорци по-лесно се изолират, отколкот се слагат с рязане на ламарината. Често имат дизелови печки, обдухване към задната част е велико нещо. При нас зимата отзад е студено, отпред жега. Ако има вариант климатика да е с втори изпарител на покрива за задната част... При нас лятото отзад е жега. За пререгистрирането е много по-лесно и евтино да махаш седалки, отколкото да узаконяваш нови. Вървят си с корите около прозорците и вратите, на гредите на кабината... Абе много предимства, но рядко излизат хубави и цената е висока. 

Ние три месеца търчахме да гоним някакви дръгели. Разочарованието се натрупваше все повече и повече, психическа умора... Усещах още по пътя, че няма да го бъде, въпреки добрия разговор по телефона.
Един ден излезе нещо в Казанлък, но човека каза, че има среща за оглед и ще ни се обади, като мине. Тръгнахме за Полски Тръмбеш, от там да се пуснем към Казанкък. През Полски Тръмбеш минахме предната седмица, след Разград... Объркахме пътя някъде... :) Там трябваше да видм един 6 метров, тъкмо напудрен нов внос от Германия. Не го чувствах. Ама хич. В един момент ми проблесна мислата, че там ще има друг бус, по-дългия и той ще е нашия. Ей така, от нищото. Нямаше обявен втори бус. Пристигнахме, видях малкия отпред и се засилих към задната част. Там се белееше нашия бус, пълен с бяла техника, със монтирам все още теглич, току що пристигнал от Германия с колесар с още един бус на него. Излезе някакъв пич, викам, за буса сме, той посочи другия отпред, да го разглеждаме, викам, не, за тоя. Не се продавал... Светеше му чека, хърка четвърта предавка и какво ли още не, дадохме сигурно повече отколкото трябва, накрая едва останаха пари за седмична винетка и малко нафта, но така го почуствах, така се случи. Документи за TUV, все пак на ход е дошъл, на които е нещо важно, реални километри към датата на прегледа :) Активни временни немски номера... 
Прирева ми се от облекчение, че всичко свърши и сега започва. 
В цялата суматоха разтоварих цял бус с техника и отнесохме и една съдомиялна Miele, та се научих и такова да ремонирам :) 
Е те така :) И е време за екшън :)
Сигурно съм пропуснал нещо, мина доста време, има коментарник за питане :)

Коментари